Mašek (Václav, Václav, Petr)

Václav Mašek I (1844 – 1914)
Václav Mašek II (1874 – 1960)
Petr Mašek IV (*1952)

První umělecká slévárna Karlín

První uměleckou slévárnu založil v roce 1869 pan Václav Mašek v Karlíně, který před tím několik let pobýval v cizině, kde získával zkušenosti s odléváním do bronzu a následné patinování sochařských děl. Brzy se firma zařadila mezi přední slévárny v Praze, kterých bylo sedm. V té době vznikalo mnoho pomníků a to jak ve veřejném prostoru v ulicích, na náměstích ale i na hřbitovech a sochy pronikly v malém měřítku i do domácností.

V té době zde vyrostla generace vynikajících sochařů a to již od začátku 19. století – Emanuela Maxe, Václava Levého k velikánům ve druhé polovině století Josefa Václava Myslbeka, Ladislava Šalouna a Stanislava Suchardy až k Bohumilovi Kafkovi v 50 letech 20 století.

Firma Václava Maška odlévala jak pracovní studie budoucích soch od různých autorů tak i finální díla, která jsou dodnes umístěna ve význačných budovách a na dalších místech nejenom v Praze. Například od Františka Strachovského je na Havlíčkově náměstí v Praze 3 socha Karla Havlíčka Borovského a stejný je i v Chicagu v USA a mnoho dalších. Mezi nejvýznamnější práce patřily studie pomníku sv. Václava, který byl započat v roce 1888 a dokončen až v roce 1924. Nejen firma Václava Maška, ale i v ostatních slévárnách se na pomníku pracovalo.

Na přelomu století byl postaven v pokračování nové Mikulášské třídy (dnes Pařížské) most přes Vltavu, kde autorem byl architekt Jan Koula. Jeho sochařská výzdoba byla podle návrhů sochařů Ant. Poppa a L. Wurtzla odlita v karlínské slévárně a jsou dodnes ozdobou dnešního Čechova mostu.

Postavení pomníku sv. Václava 1924
Sochařská výzdoba pro Čechův most, A. Popp, L. Wurtzl
Čechův most, A. Popp, foto Martin Siebert

Po smrti zakladatele v roce 1914 firma pokračovala dále pod vedením synů Václava a Ladislava Maška. V tomto období byla dokončena socha sv. Vojtěcha. Poslední, která byla na pomník sv. Václava osazena. V té době byl též proveden pražský pomník F. L. Riegra od Myslbeka a zároveň i socha od Ladislava Šalouna do jeho rodiště do Semil. Počátkem 30 let byla vytvořena Albínem Poláškem socha Radegasta. Jeho třetinový model byl zvětšen pomocí zvětšovacího pantografu v ateliéru sochaře Karla Nováka v Nuslích do požadovaného měřítka a tento sádrový model byl odvezen do Karlínské firmy Václava Maška, kde byly z dusaného kamene vyrobeny dvě kopie. Jedna byla osazena pod vrcholem Radhoště a druhá byla v až v 60 letech umístěna do pražské zoologické zahrady.

Karel Novák se dále podílel svým technickým vybavením i na poslední velké zakázce a to jezdecké sochy Jana Žižky od Bohumila Kafky. Postavené u mauzolea na vrchu Vítkově. Práce začaly již před válkou, ale socha nebyla dokončena. Až v roce 1946 byl model převezen do Karlína a ze 120 dílů byla socha smontována na železobetonovou konstrukci. Slavnostní odhalení bylo pak v roce 1954.

Pravnuk, vnuk majitelů karlínské umělecké slévárny architekt Petr Mašek se  svým proj. atelierem účastní od počátku obnovy umělecké zahrady, je autorem kompletní prováděcí dokumentace zahradní architektury. V zastoupení investora je proj. atelier nositelem inž. činnosti. 

Jeho prací je i studie bytového domu dostavby areálu, v alternativě projektu Stempel a Tesař k žádosti o změnu územního plánu SÚ hl. města Prahy.

A. Popp, Světlonoš se lvem, banka Příkopy
A. Popp, Světlonoš se lvem, banka Příkopy, foto Martin Siebert
Sv. Václav od Myslbeka
Anděl, Hamburg

Pro obchodní komoru v Lublani Plečnik nejdříve nechal vyrobit sloup z kamene z Hotavlje (lom vápence, mramoru kdesi poblíž Škofii Loki), který je dnes v jakési vile v Terstu u příbuzných kameníka Vodníka. Později si to rozmyslel a navrhl kovová světla. Protože by byla výroba všech světel v Praze příliš náročná a komplikovaná také kvůli clu a dopravě, objednal pouze zatočený/spirálový sloup, který ulili v Maškově továrně – slévárně (dílně) a v dubnu 1927 odeslali do Lublaně. Plečnikova podmínka byla, že v době jeho nepřítomnosti odsouhlasí model sloupu jeho žák a spolupracovník Otto Rothmayer, který vyrobil cizeler Karel Pešan. Prostřední díl tohoto modelu je dnes na schodišti Rothmayerovy vil v Praze.

Václav Mašek I.
Restaurátorské práce na soše Jana Žižky, 2012, arch. P. Mašek
J. Plečnik, kandelábr v Lublani