(1873 – 1930)
Dočasný spolumajitel Novákova sochařského podniku Josef Pekárek byl Novákovým spolužákem již na uměleckoprůmyslové škole v Praze u profesora C. Kloučka (1889 – 1892) a i ve speciálce J. V. Myslbeka na pražské Akademii (1892 – 1894).



Novákovu firmu, kterou původně založili oba sochaři společně, opustil nejspíše poté, co mu bylo nabídnuto místo profesora na průmyslové škole v Jaroměři. Později také působil na pražské státní průmyslové škole, kde vyučoval modelování a kreslení. Jeho sochařská dráha by se dala označit za komerčně velmi úspěšnou. Od počátku se více soustředil na plnění zakázek než na nějaký vlastní sochařský ideový program, což zajistilo jemu i jeho početné rodině dobré živobytí. Jeho dílo má rozpětí od drobnějších nábožensky laděných plastik jako je Zpověď(1897) či Víra (1899) přes četné medailérské práce až k jeho typickým portrétním sochám (reliéfům, bustám i celopostavám). Mezi nejznámější patří například portrrétní hlava presidenta T. G. Masaryka (1920) či busta Dr. Jindry Vaníčka (1921). Značnou část jeho díla tvoří také náhrobní plastiky. Dnes je nicméně s Pekárkem především spojována postava Vltavy, doplněná reliéfy čtyř jejích přítoků a Dětském ostrově v Praze. Na tomto díle participoval také Novák, kterému bylo svěřeno zvětšení díla pomocí pantografu (1928 pro výstavu soudobé kultury v Brně).



Do doby, v níž byl Pekárek spolumajitelem Novákovy sochařské firmy, spadá jeho práce na majestátných altantech pro spolkový dům Domácnost (1899). Již na této první společné realizaci se ustavil způsob spolupráce obou sochařů, který se pravděpodobně dále zachovával i u následných realizací: Pekárkovi byla svěřena hlavní figurální výzdoba, zatímco Novák se specializoval na drobnější plasstiku a ornamentální dekoraci. Podobně se oba podíleli na výzdobě pražského Peterkova domu ( arch. Kotěra, 1899 – 1900) a budovy dívčího lycea Vesna v Brně (1900). I po Pekárkově odchodu se ale oba sochaři často potkávali u větších zakázek. Oba pracovali v roce 1910 v refektáři augustiniánů v Brně, kde Pekárek vytvořil rozměrný reliéf Apotéza sv. Augustina. V roce 1913 se setkali při výzdobě kostela na Svaté Hoře u Příbrami, kde je Pekárek spojen především s postavami putti. Téhož roku realizoval Pekárek kamenný portál k hotelu Beránek v Náchodě, na jehož výzdobě se dekoratérky uplatnila Novákova firma. Pekárkova díla ze stejného roku, zejména tematické reliéfy, nalezneme také ve vršovické záložně, na níž se podílela celá řada sochařů, včetně K. Nováka.







